Més enllà de la pell: ‘Donzelles de l’any 2000. Antologia
de dones poetes del Països Catalans’.
Diu Mario Benedetti
que les antologies són com l’Olimp que només admet un número limitat de deus. Malgrat
el sarcasme implícit en aquesta apreciació, no deixa d’ésser inquietant i cert
que l’Olimp, ha quedat poblat per les creacions dels deus, deixant les deesses
fora del privilegi d’habitar aquest espai. Les tendències, l’estètica del
moment, les preocupacions literàries estructurals i temàtiques dels poetes d’un
període específic de temps conformen el llegat històric de la nostra cultura catalana.
Així doncs, es va construint la consciència històrica o tradició catalana. Una
història escrita per uns quants i que, com en totes les histories, ha perdut al
llarg de la seua construcció, una part fonamental: aquella formada per la resta
que no l’ha escriuen però que la pateixen. En el cas de la poesia catalana, els
homes l’han escrit i les dones l’han patit. Aquesta exclusió però, ha vingut marcada
per un sacrifici. El sacrifici històric del silenci femení. Un sacrifici ja
complit que sens presenta com una revelació a les acaballes del segle XX continuant
la seua trajectòria al llarg de tot el segle. Les dones, doncs, des de
l’aparició de la poeta Maria Antònia Salvà, han segut conscients de que el
sacrifici ja havia arribat a la fi i que era qüestió de que aquella part de les
experiències humanes que s’havia perdut per entre els llençols del silenci, havia
de nàixer a la història. I és al segle XX que ha nascut la figura de la poeta
com a individu present, vingut a formar part de la tradició, mostrant l’esperit
creador de la seua existència, proporcionant a la línia de la consciència
històrica el seu mode d’ésser, enriquint des de la unitat amb altres aquell
despertar a la consciència de l’ésser des d’un cos específic. Aquest naixement
ha segut dolorós. Dolor per la soledat en la que s’han vist avocades les dones
poetes, perquè la dona poeta ha vingut a la vida literària sola i cada
naixement era un acte de solitud. Però no es tracta aquí, en aquest limitat
espai de forçar un discurs d’oposició a un acció històrica que viu en el passat
sinó de celebrar que tot allò que se’ns dona poèticament és el reflex del que
Maria Zambrano ens diu: ‘poesía es sentir las cosas en status nascens’. Siga aquest naixement i la continuïtat
generacional femenina la forma de coneixement necessària per completar i
enriquir l’Olimp de la tradició poètica catalana. L’antologia ‘Donzelles de
l’any 2000’
dona pas a aquesta continuïtat des de tots el territoris de parla catalana al
segle XXI amb l’extraordinària força dels versos, la qualitat poètica de les
imatges i el dring prosòdic exquisit de les donzelles que habiten aquestes
pàgines i les seues predecessores. Elles, ens ofereixen un testimoni específic
i concret, despullat d’estigmes, categoritzacions i mitologies que fan tèrbol
el coneixement diàfan, complex femení i què va més enllà de la pell.
Noèlia
Díaz Vicedo
Londres
3 març 2013
Molt interessant!! Et felicito Noelia per aquesta presentació.
ResponEliminaMarta Duran
Molt interessant!! Et felicito Noelia per aquesta presentació.
ResponEliminaMarta Duran
Gràcies Marta! Abraçada.
ResponElimina